Jak sieć reaguję na debatę o płci ?
- 10.02.24 g 21:30, Data House Res Futura, DH_RF_10a
- Zainteresowanie: wysokie
- Zasięg: 85MLN
- Wzmianki: 55tyś.
- Zakres poboru danych: od 00:00 12.01.25 do 21:30 10.02.25
- Zakres kwerendy danych: FB/X/Portale/TikTok/Instagram
CEO summary:
Na podstawie przedstawionych danych można stwierdzić, że polskie społeczeństwo jest podzielone w odniesieniu do kwestii płci, choć z przewagą stanowiska konserwatywnego.
Sentyment: 42% wypowiedzi jest negatywnych, a tylko 16% pozytywnych wobec kwestii związanych z płcią i tożsamością.
Negatywne komentarze często odnoszą się do wielości płci i zmian społecznych. To sugeruje, że większość Polaków skłania się ku tradycyjnemu postrzeganiu płci, co często idzie w parze z niechęcią wobec ideologii LGBT.
Aspekt polityczny: Temat płci jest silnie powiązany z polityką i ideologią.
Podsumowując, chociaż ideologia LGBT znajduje ograniczone poparcie w Polsce, to na podstawie analizy dyskusji można wnioskować, że przeważa stanowisko krytyczne lub sceptyczne.
Analiza przedmiotowa dyskursu:
Definicja płci – spory światopoglądowe (45%)
Biologiczne podejście do płci (55%)
Dyskusje na temat binarnego podziału płci opartego na nauce, a przede wszystkim na biologii i genetyce. Wskazywane są cechy biologiczne, takie jak chromosomy (XX, XY), cechy anatomiczne i funkcje reprodukcyjne, jako kluczowe kryteria określania płci. Dyskusje dotyczą także ról ewolucyjnych kobiet i mężczyzn oraz stanowisk naukowych podważających możliwość istnienia więcej niż dwóch płci.
Społeczna i kulturowa tożsamość płciowa (45%)
Wypowiedzi podkreślające wpływ społeczeństwa na postrzeganie płci, istnienie tożsamości płciowych wykraczających poza binarność. Ta część konwersacji odnosi się do poglądów wskazujących, że płeć nie jest wyłącznie determinowana biologicznie, ale również przez czynniki społeczne, kulturowe i psychologiczne. Podnoszone są argumenty o istnieniu osób niebinarnych oraz roli płci kulturowej w kształtowaniu tożsamości jednostki. Wspominane są przypadki zmian płci i ich konsekwencje społeczne, a także podejście różnych krajów do tej kwestii.
Płeć w kontekście polityki i ideologii (30%)
Konserwatywne i liberalne podejście do płci (55%)
Wypowiedzi dotyczące roli płci w polityce, ideologiczne stanowiska lewicy i prawicy, podział na „tradycyjne” i „postępowe” spojrzenie. W tej sekcji dominują wypowiedzi przedstawiające podział na dwa główne stanowiska: konserwatywne (płeć jako stała i biologiczna) oraz liberalne (płeć jako spektrum). Zwolennicy konserwatywnego podejścia argumentują, że zmiany w postrzeganiu płci są narzucane przez ideologie progresywne i stoją w sprzeczności z tradycyjnymi wartościami. Z drugiej strony, zwolennicy liberalnego podejścia podkreślają konieczność uznawania tożsamości płciowej jako indywidualnego wyboru, wskazując na ewolucję społeczną i prawa człowieka.
Płeć jako temat kampanii wyborczych (45%)
Dyskusje o politykach, którzy zmieniają swoje podejście do płci w zależności od kontekstu politycznego. Dyskusje w tej podkategorii skupiają się na wykorzystywaniu kwestii płci w debatach politycznych i kampaniach wyborczych. Wskazywane są przypadki polityków zmieniających swoje stanowisko w zależności od potrzeb elektoratu, np. popierających równość płci w jednych sytuacjach, a w innych podkreślających binarność płci. Pojawiają się też wypowiedzi dotyczące wpływu międzynarodowych organizacji na kształtowanie polityk dotyczących płci w różnych krajach.
Płeć w kontekście sportu i prawnych regulacji (15%)
Rywalizacja sportowa, a płeć (53%)
Opinie na temat zasad przydzielania zawodników do kategorii męskich i żeńskich. Poruszane są kontrowersje związane z udziałem osób transpłciowych w zawodach sportowych, zwłaszcza w przypadku biologicznych mężczyzn startujących w konkurencjach kobiecych. Pojawiają się argumenty zarówno za, jak i przeciw, w tym kwestie przewagi biologicznej, regulacji światowych organizacji sportowych oraz etyki rywalizacji.
Zmiany prawne dotyczące płci (47%)
Dyskusje o możliwości zmiany płci w dokumentach oraz wpływ takich decyzji na system prawny. Poruszane są kwestie dokumentów tożsamości, możliwości prawnej zmiany płci oraz skutków takich regulacji w sferze społecznej, zawodowej i rodzinnej. Pojawiają się także wątpliwości dotyczące konsekwencji podatkowych i prawnych, np. w zakresie małżeństw czy podziału majątku.
Język i płeć (10%)
Feminatywy i zmiany językowe (50%)
Opinie na temat feminatywów i ich użycia w języku polskim. Wypowiedzi dotyczą debaty na temat używania feminatywów (np. „ministra”, „psycholożka”) oraz ich wprowadzania do języka oficjalnego. Część osób postrzega je, jako element równości płciowej i dostosowania języka do rzeczywistości społecznej, podczas gdy inni argumentują, że zmiany te są sztuczne i niepotrzebne.
Płeć w gramatyce i komunikacji (50%)
Spory na temat dostosowania języka do osób niebinarnych. Dyskusje w tej podkategorii dotyczą językowych aspektów płci, w tym form neutralnych płciowo oraz wpływu języka na percepcję płci. Poruszane są kwestie odmiany zawodów, form adresatywnych oraz problematyki zaimków osobowych używanych przez osoby niebinarnie identyfikujące się płciowo.
Neutralne i inne wypowiedzi (10%)
Komentarze niepowiązane z tematem (60%)
Wypowiedzi o zwierzętach, wiadomości prywatne, treści niezwiązane z dyskusją o płci.
Ogólne komentarze o społeczeństwie i moralności (40%)
Opinie o kondycji społeczeństwa, zmianach kulturowych i obyczajowych.
Procentowe natężenie emocji w odniesieniu do kluczowych tematów dyskursu:
🔴 Negatywne (42%)
Krytyka koncepcji tożsamości płciowej (40%)
- Podważanie idei płci kulturowej, jako czegoś nienaukowego i sprzecznego z biologią.
- Twierdzenia, że rozróżnienie między płcią biologiczną, a tożsamością płciową jest sztucznie wymuszone przez ideologię.
- Przekonanie, że promowanie wielości płci jest szkodliwe dla społeczeństwa.
Brak zaufania do zmian społecznych dotyczących płci (35%)
- Obawy, że uznanie więcej niż dwóch płci prowadzi do zamieszania prawnego i społecznego.
- Twierdzenia, że zmiany w języku (np. feminatywy) są niepotrzebne i sztuczne.
- Krytyka instytucji i organizacji wspierających zmiany w postrzeganiu płci.
Obawy o skutki polityczne i społeczne (25%)
- Przekonanie, że temat płci jest wykorzystywany politycznie, jako element kampanii wyborczych.
- Obawy o wpływ redefinicji płci na system edukacji i wychowanie dzieci.
- Twierdzenia, że debata na temat płci odciąga uwagę od ważniejszych problemów społecznych i gospodarczych.
🔵 Neutralne (18%)
Analiza polityczna i społeczna (55%)
- Rola polityków i partii w debacie na temat płci.
- Dyskusja o międzynarodowych regulacjach dotyczących uznawania tożsamości płciowej.
- Przewidywania dotyczące przyszłych zmian prawnych.
Dyskusje językowe i kulturowe (45%)
- Rozważania nad wpływem języka na percepcję płci.
- Omówienie zmian w oficjalnych dokumentach i aktach prawnych.
- Porównania podejścia do płci w różnych krajach i kulturach.
🟢 Pozytywne (16%)
Poparcie dla uznawania tożsamości płciowej (50%)
- Przekonanie, że każda osoba powinna mieć prawo do identyfikacji zgodnej ze swoją tożsamością.
- Pozytywne opinie na temat prawnej możliwości zmiany płci.
- Podkreślanie znaczenia akceptacji społecznej.
Oczekiwanie na większą równość płciową (30%)
- Nadzieja na lepsze traktowanie osób niebinarnych i transpłciowych.
- Poparcie dla równości płciowej w miejscu pracy i polityce.
- Optymizm dotyczący rosnącej świadomości społecznej w kwestii płci.
Akceptacja zmian językowych (20%)
- Pozytywne opinie na temat wprowadzania feminatywów i neutralnych form językowych.
- Przekonanie, że zmiany językowe pomagają w inkluzywności.
- Pozytywne przykłady krajów, w których zmiany te przyniosły korzyści.
🟣 Ironia, sarkazm i wyśmiewanie (24%)
Kpiny z koncepcji wielu płci (45%)
- Sugerowanie, że liczba płci stale rośnie i jest arbitralnie rozszerzana.
- Porównania do absurdalnych sytuacji, np. „identyfikowanie się jako zwierzęta”.
- Żarty z oficjalnych dokumentów uznających więcej niż dwie płcie.
Ironia wobec polityków i aktywistów (35%)
- Drwiny z polityków, którzy zmieniają zdanie na temat płci w zależności od kampanii wyborczej.
- Ironiczne komentarze o instytucjach promujących neutralność płciową.
- Sugerowanie, że niektóre inicjatywy dotyczące płci są jedynie „politycznym teatrem”.
Porównania do historycznych absurdów (20%)
- Twierdzenia, że „tak samo jak kiedyś Ziemia miała być płaska, teraz mamy więcej niż dwie płcie”.
- Ironiczne odniesienia do dawnych błędnych przekonań naukowych.
- Porównania do innych kwestii społecznych, które zdaniem komentujących poszły „za daleko”.
Najczęściej występujące emocje (procentowy udział w komentarzach):
Gniew/Oburzenie – 30%
- Silne reakcje na temat redefinicji płci, przekonanie o „ideologizacji” społeczeństwa.
- Krytyka osób popierających więcej niż dwie płcie oraz instytucji promujących zmiany w prawie.
- Ostre, często wulgarne komentarze dotyczące polityki i działań rządów.
Sarkazm/Ironia – 22%
- Komentarze kwestionujące zmiany społeczne poprzez humor i przesadę.
- Drwiny z liczby płci, feminatywów i politycznych decyzji związanych z tożsamością płciową.
- Używanie hiperboli, porównań do absurdalnych sytuacji.
Strach/Obawy – 18%
- Komentarze wyrażające lęk przed destabilizacją norm społecznych.
- Obawy dotyczące edukacji dzieci w zakresie płci i możliwych skutków prawnych.
- Przekonanie, że zmiany prowadzą do chaosu i zamieszania społecznego.
Akceptacja/Zrozumienie – 15%
- Pozytywne opinie wspierające różnorodność płciową i jej uznanie w społeczeństwie.
- Podkreślanie roli akceptacji i równości jako wartości cywilizacyjnych.
- Wspieranie osób transpłciowych oraz ich prawa do samookreślenia.
Najczęściej wymieniane osoby i instytucje w komentarzach – Dyskusja o płci:
Najczęściej wymieniane osoby (procentowy udział w komentarzach):
Rafał Trzaskowski – 18%
- Wzmiankowany głównie w kontekście jego wypowiedzi o dwóch płciach oraz wcześniejszego wsparcia dla ruchów LGBT.
- Często oskarżany o zmienność stanowisk w zależności od sytuacji politycznej.
Donald Tusk – 14%
- Pojawia się w komentarzach dotyczących polityki i jego rzekomego wpływu na debatę o płci.
- Krytykowany zarówno przez przeciwników, jak i zwolenników różnych podejść do płci.
Joe Biden i Donald Trump – 12%
- Wspominani w kontekście zmian dotyczących płci w USA.
- Trump przedstawiany jako przeciwnik wielości płci, Biden jako ich zwolennik.
Kaja Godek – 9%
- Często cytowana, jako przeciwniczka zmian społecznych dotyczących płci i Gender.
- Według użytkowników, wyraża zbyt radykalne opinie na temat roli kobiet i mężczyzn.
Jarosław Kaczyński – 7%
- Wzmiankowany głównie w kontekście konserwatywnego podejścia do płci i ról społecznych.
- Krytykowany za brak jednoznacznych działań w sprawach związanych z polityką tożsamościową.
Ryszard Petru i Sławomir Mentzen – 5%
- Wzmiankowani w żartobliwym lub ironicznym kontekście dotyczącym ich poglądów na kwestie płci.
Najczęściej wymieniane instytucje (procentowy udział w komentarzach):
Unia Europejska (UE) – 22%
- Pojawia się w kontekście regulacji dotyczących płci oraz wpływu polityki UE na Polskę.
- Krytykowana za „narzucanie” ideologii Gender.
Rząd RP – 17%
- Wzmiankowany w kontekście politycznych działań lub ich braku w kwestiach płciowych.
- Dyskusje o jego podejściu do zmian legislacyjnych dotyczących tożsamości płciowej.
Kościół katolicki – 15%
- Wspominany głównie przez osoby konserwatywne, jako instytucja broniąca tradycyjnego podziału płci.
- Krytykowany przez przeciwników za ingerowanie w debatę publiczną na temat płci.
ONZ i WHO – 12%
- Wzmiankowane w kontekście globalnych rekomendacji dotyczących płci i praw człowieka.
- Wykorzystywane, jako argument zarówno przez zwolenników, jak i przeciwników zmian.
NGO’s i organizacje LGBT – 10%
- Pojawiają się w kontekście działań na rzecz praw osób niebinarnych i transpłciowych.
- Krytykowane przez część użytkowników jako „ideologiczne” organizacje.
Media (TVN, TVP, Newsweek, Onet) – 8%
- Wspominane w kontekście narracji dotyczącej płci, oskarżane o stronniczość w zależności od orientacji politycznej.