Analiza nastrojów w sieci wokół bojkotu Lidl

  • Zakres poboru danych: od 00:00 28.01.25 do 07:00 29.01.25
  • Zakres kwerendy danych: FB/X/Portale/TikTok/Instagram
  • Zainteresowanie: wysokie
  • Zasięg: 45 MLN

💭Struktura opinii na temat bojkotu Lidl

W analizowanym zbiorze wypowiedzi 🟢55% komentarzy popiera bojkot Lidl, 🔴40% krytykuje bojkot, a 🔵5% pozostaje neutralne.

Poparcie dla bojkotu opiera się głównie na argumentach politycznych (45%), emocjonalnym sprzeciwie wobec decyzji Lidla (25%) oraz wezwaniu do wspierania alternatywnych sieci handlowych (30%).

Wśród przeciwników bojkotu dominują argumenty dotyczące wolnego rynku (40%), negatywnej oceny TV Republika (30%) oraz podważania realnego wpływu bojkotu na wyniki Lidla (15%).

Struktura opinii:

Poparcie dla bojkotu 55%
Krytyka bojkotu 40%
Komentarze neutralne 5%

Poparcie dla bojkotu:

Argumenty polityczne 45%
Emocjonalny sprzeciw wobec decyzji Lidl 25%
Wsparcie alternatywnych sieci handlowych 30%

Przeciwnicy bojkotu:

Obrona wolnego rynku: 40%
Negatywna ocena TV Republika 30%
Brak wiary w wpływ bojkotu na wyniki Lidl 15%

Nasycenie emocjonalne w komentarzach - analiza emocji:

Analiza emocji wykazała, że 70% komentarzy ma silne nacechowanie emocjonalne.

Wśród nich 50% stanowią wypowiedzi wyrażające złość, oburzenie i poczucie niesprawiedliwości, natomiast 20% to komentarze o pozytywnym wydźwięku, wyrażające satysfakcję z decyzji Lidla oraz poparcie dla działań WOŚP.

Umiarkowanie emocjonalne komentarze stanowią 20%, a 10% to wypowiedzi o neutralnym charakterze, analizujące sytuację z perspektywy biznesowej lub społecznej.

Wykres tematyczny analizy emocji:

Silne nacechowanie emocjonalne (całość dyskursu): 70%
Złość, oburzenie, poczucie niesprawiedliwości 50%
Komentarze pozytywne (wsparcie WOŚP, poparcie dla decyzji Lidl) 20%

Prawdopodobieństwo realnego wpływu bojkotu (baza komentarzy)

Na podstawie deklaracji użytkowników, prawdopodobieństwo skutecznego bojkotu Lidla tj. wpływu na politykę reklamową firmy wynosi ok. 18%.

Deklaracje o rzeczywistej zmianie nawyków zakupowych pojawiają się jedynie w 7% komentarzy, co wskazuje na niewielkie przełożenie dyskusji na faktyczne decyzje konsumenckie.

Wśród zwolenników bojkotu 60% traktuje go, jako symboliczny gest, a 25% zaznacza, że może wrócić do zakupów w Lidlu w przyszłości.